Johan i Moçambique

06 februari 2007

Upptakt

Hej!
Idag har jag träffat mina nya studenter. 13 st var samlade i seminariet i Chamanculo tillsammans med lärare och biskop. Vi lärare presenterade oss och studenterna välkomnades och fick förhållningsregler. Tankarna förde mej till stiftsgården i Rättvik och hur vi välkomnar våra konfirmandgrupper där. Denna blandning av -kul att ni är här! och -Förstör inte alltihop!

Det är inget enkelt liv dessa studenter har valt. Varje lördag och söndag ska de arbeta i en församling som ungdoms- och barnledare samt delta i gudstjänsterna på söndagen. Under veckorna förväntas de delta i veckomässor, städa, studera, etc. De får inte studera utanför seminariet uta förväntas vara tillgängliga som kyrkans tjänare när det behövs.

Situationen påminner om den i sverige: Hur tar vi tillvara på dem som vill arbeta friviligt för kyrkan utan att ngn känner sig utnyttjad. En kvinna från Rädda barnen, USA, besökte mej idag. Hon tyckte att de som arbetade med gatubarnsprojektet där jag bor hade för dåligt betalt. Det är helt sant, kyrkan betalar under minimilönen som är ca 400 kr i månaden. Å andra sidan: Några av de som jobbar gör det för barnens skull och inte för sin egen = idealitet. Ska kyrkan vara ett föredöme som arbetsgivare och vårda sin personal, eller ska kyrkan tillvarata människors frivilliga engageman med risken att kallas för slavdrivare? Helt klart är att svenska kyrkan och den mocambiquanska kan lära av varandra.

De som är vana att leva i fattigdom kan ha svårt att tänka att det finns pengar att använda. Ett exempel på det fick jag igår. Min byggmästare här, jag kallar honom Mr M, har sparat pengar genom att fixa elektriciteten i mitt hus, trots att SKM kunde betala vad det kostar med en dyrare firma. Denna Mr M, drog en kabel till mitt hus från ett av gatubarnsprojektets hus. Denna kabel har legat ock skaft mot husets plåttak och i går när det blåste och regnade så gick kabeln av och låg öppen mot plåttaket. Om ngt av barnen hade rört vid taket eller bara stått i regnet som rann från taket hade de kunnat dö. Nu upptäcktes felet av en elekriker som undersökte varför jag inte hade ström i mitt hus och allt slutade lyckligt. Tror dock att några av oss fick en tankeställare; billigt och enkelt är inte alltid det bästa! Under de närmaste veckorna ska jag resa omkring en del i landet och tider tiden kommer mitt hus både få nytt tak, ytterbelysning och bättre el...

Med riskt att upprepa mej: Min främsta upptäkt i Maputo: Fattigdom är inte så mycket att inget ha, som att ha det som inte fungerar.

I lördags visade TV 1, radiohjälpen, i sverige en 5 minuters informationsfilm om gatubarnsprojektet. Du kan se filmen om du klickar på denna länk: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37591 Klicka sedan vidare på "Samhälle och dokumntär" och sedan på "Världens barn", till sist på "Diakonia i Mocambique"

ha det så gott!

2 Comments:

  • grattis på födelsedagen en dag i förskott! din dag infaller ju i år på en fredag o det är lika med helg här o jag ska bege mig utanför it-samhället. därav gratulationerna redan idag! hipp hipp hurra o stor kram!

    By Blogger linda, at 08 februari, 2007  

  • Hej Johan!

    Hoppas Du mår bra! Vill bara grattulera, en dag försent dock, och hoppas Du mår bra och hade en trevlig födelsendag :)

    Många kramar
    Familjen Adler

    By Anonymous Anonym, at 11 februari, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home