Hälsa och trolldom
Hej,
Jag är återigen på blixvisit i Maputo. Renoveringen har inte börjat av mitt hus så jag kunde sova hemma inatt vilket var skönt. Idag ska jag möta studenter från Mälardalens högskola på flygplatsen samt byta bil, från Kia minibuss till Toyota Land Cruiser... Ikväll börjar resan till skogsprojekten i Sofala, Zambesia och Niassa.
Seminariet i Maciene om Bibel och hälsa har avslutats. Mycket om att handla om medicinalväxter. De treditionella medicinmännen "curandeiros", har fortfarnade stort inflytande. Själklart finns det olika typer av curandeiros, de seriösa och de mindre seriösa. Gemensamt för de är att de alla jobbar med andeutrivningar m.m. i kombination med läkande växter och örter. Det som kyrkan nu vill göra är att lära sej mer om örter. Man vill inte slänga ut barnet med badvattnet när man kritiserar mycket av det som medicinmännen håller på med. Dessutom fins en konkurenssituation om själarna och många går både till kyrka och curandeiro när man behöver en välsignelse i livet, vid barndop, bröllop, sjukdom etc.
En katolsk nunna från Brasilien som jobbar i Manica i Mocambique var kursledare om den alternativa medicinen. Jag ser både för och nackdelar. Jag tror det är bra att människorna får kunskap om alla växter som de har billigt runt omkring sej. Bra också att bryta medecinmännens monopol på växtkunksap. Risken kan väl vara dock att man tror på växterna för mycket på bekostnad av "riktig" behandling av sjukdomar. Mig veterligt finns ingen bot mot HIV vare sej hos Jesus eller i Örterna. Jag är så arg på alla TV predikanter som sitter i USA, brasilien och sydafrika och pratar om att Jesus helar allt från Aids till hosta. Begriper dessa predikanter att 1000 tals mocambiquaner sitter framför TV'n som man just fått el till och faktiskt tror på det som sägs väldigt okritiskt??? Det är så ansvarslöst! Min fundering på denna konferans om bibel och hälsa är alltså om inte många bybor kommer ännu längre från läkarvården om man ska prova både Jesus och växter innan man går till sjukhuset?
En annan del av seminariet handlade mer om själva bibeltolkningen. Att tolka bibeln i sin kontext och överföra det till vår kontext. Denna befrielseteologiska metod att läsa bibeln, som härstammar från latinamerika, ska nu på allvar börja läras ut i församlingarna i Lebombostiftet. Det kan bli början på något stort, men det är en lång väg att vandra. De flesta prästerna här är tex. helt övertygade om att att Aids beror på att det delats ut för många kondomer gratis i ssmhället. En ordentlig översyn av kyrkans syn på äkytenskap och relationer är på plats för det är något som haltar ordentligt; kyrkans officiella ståndpunkt och verkligheten som den ser ut. Kontextuell teologi byger på att man först ser hur verkligheten ser ut. Därefter läser bibeln för att se om den har något att säga till vår situation. Detta är dock lättare sagt än gjort. Metoden byger på att man kan förtå i vilken situation bibeln var skriven och se strukturerna i samhället. Det vi kom fram till på seminariet var i alla fall att den största synden inte är sjukdom eller felsteg i livet, utan att de som är sjuka och gör felsteg i livet blir utesluta ur gemenskapen och nedvärderade!
Jag är återigen på blixvisit i Maputo. Renoveringen har inte börjat av mitt hus så jag kunde sova hemma inatt vilket var skönt. Idag ska jag möta studenter från Mälardalens högskola på flygplatsen samt byta bil, från Kia minibuss till Toyota Land Cruiser... Ikväll börjar resan till skogsprojekten i Sofala, Zambesia och Niassa.
Seminariet i Maciene om Bibel och hälsa har avslutats. Mycket om att handla om medicinalväxter. De treditionella medicinmännen "curandeiros", har fortfarnade stort inflytande. Själklart finns det olika typer av curandeiros, de seriösa och de mindre seriösa. Gemensamt för de är att de alla jobbar med andeutrivningar m.m. i kombination med läkande växter och örter. Det som kyrkan nu vill göra är att lära sej mer om örter. Man vill inte slänga ut barnet med badvattnet när man kritiserar mycket av det som medicinmännen håller på med. Dessutom fins en konkurenssituation om själarna och många går både till kyrka och curandeiro när man behöver en välsignelse i livet, vid barndop, bröllop, sjukdom etc.
En katolsk nunna från Brasilien som jobbar i Manica i Mocambique var kursledare om den alternativa medicinen. Jag ser både för och nackdelar. Jag tror det är bra att människorna får kunskap om alla växter som de har billigt runt omkring sej. Bra också att bryta medecinmännens monopol på växtkunksap. Risken kan väl vara dock att man tror på växterna för mycket på bekostnad av "riktig" behandling av sjukdomar. Mig veterligt finns ingen bot mot HIV vare sej hos Jesus eller i Örterna. Jag är så arg på alla TV predikanter som sitter i USA, brasilien och sydafrika och pratar om att Jesus helar allt från Aids till hosta. Begriper dessa predikanter att 1000 tals mocambiquaner sitter framför TV'n som man just fått el till och faktiskt tror på det som sägs väldigt okritiskt??? Det är så ansvarslöst! Min fundering på denna konferans om bibel och hälsa är alltså om inte många bybor kommer ännu längre från läkarvården om man ska prova både Jesus och växter innan man går till sjukhuset?
En annan del av seminariet handlade mer om själva bibeltolkningen. Att tolka bibeln i sin kontext och överföra det till vår kontext. Denna befrielseteologiska metod att läsa bibeln, som härstammar från latinamerika, ska nu på allvar börja läras ut i församlingarna i Lebombostiftet. Det kan bli början på något stort, men det är en lång väg att vandra. De flesta prästerna här är tex. helt övertygade om att att Aids beror på att det delats ut för många kondomer gratis i ssmhället. En ordentlig översyn av kyrkans syn på äkytenskap och relationer är på plats för det är något som haltar ordentligt; kyrkans officiella ståndpunkt och verkligheten som den ser ut. Kontextuell teologi byger på att man först ser hur verkligheten ser ut. Därefter läser bibeln för att se om den har något att säga till vår situation. Detta är dock lättare sagt än gjort. Metoden byger på att man kan förtå i vilken situation bibeln var skriven och se strukturerna i samhället. Det vi kom fram till på seminariet var i alla fall att den största synden inte är sjukdom eller felsteg i livet, utan att de som är sjuka och gör felsteg i livet blir utesluta ur gemenskapen och nedvärderade!
2 Comments:
Ujujuj... Vilken uppförbacke du har att tampas med! Det känns i alla fall väldigt bra att du finns nere i Moc som "a voice of reason" mittemellan medicinmän och bibelfundamentalism.
Det du skriver om prästernas syn på AIDS smärtar oerhört och jag hoppas verkligen att du kan bidra på något sätt till att förändra den, även om det naturligtvis är mödosamt och tar tid.
Satsningen på kontextuell teologi tror jag också är rätt väg att gå. Ändra kartan efter verkligheten istället för att styvnackat hävda att kartan är Sanningen.
By Anonym, at 27 februari, 2007
Hej!
Vad intressant att läsa om hur ni jobbar med hälso, bibeln och corandeiros! Det kommer hela tiden upp nya myter och problem omkring HIV, det är det som gör det så intressant att jobba med!
Lycka till med ditt arbete! och hälsa alla i maciene från Malin Stenström (som var MDH-student november 2004)!
ps. mina drömmar om att åka till afrika och arbeta kan möjligen gå i uppfyllelse snart...:) ds
By Anonym, at 28 februari, 2007
Skicka en kommentar
<< Home