Johan i Moçambique

10 oktober 2006

Swazi



Hej!
Den gångna helgen har jag varit ledig och varit i konungariket Swaziland. Den nordiska golftävlingen ägde rum där denna gång. Kul att spela på en riktig mästerskapsbana. I Swaziland hälsade jag även på mina missionärskollegor som bor där. Jag har nu äntligen fått den köksutrustning som de förvarat åt mej. Härligt att få äta på porslin istället för på plast! Jag har även besök av Malin från Sverige. Hon har hjälpt mej att möblera om i kök och vardagsrum så det har blivit riktigt fint!

En kul överaskning var att jag träffade Magnus Aronsson uppe i bergen! Vi var arbetskamrater i Arboga för några år sedan. Nu var han i Swaziland för att göra ett fotojobb om HIV/Aids.

Trots ledighet har jag ändå hunnit skriva några artiklar. En om Malaria som kommer att publiceras i tidningen "Mission". Den skandinaviska skolan har gjort en ny hemsida som snart kommer att öppnas. I brist på stora nyheter får ni istället läsa vad jag skrivit som min presentation på den sidan. Skolan hoppas kunna samla information på sin hemsida som är till nytta föra alla skandinavier som bor i Mocambique.


"Hej,
Jag tycker att jag har ett av världens roligaste yrken. Jag är präst och jobbar i Maputo för Svenska kyrkans mission. Svenska kyrkan arbetar sedan mer än 20 år tillsammans med det angliksanska Lebombostiftet som sträcker sej över hela södra Mocambique, söder om Zambezifloden. Som präst i en lokal församling i Maputo får jag möta Mocambiquier på deras villkor. Jag får dela lite av deras liv, deras glädje och bekymmer på deras egen hemmaplan. De lokala församlingarna finns på många håll i hela landet, bara i Maputo finns ett tjugotal församlingar. De flesta medlemmarna är fattiga på pengar men rika i genorisitet och livskraft. De flesta församlingarna bedriver förutom glädjefyllda gudstjänster, också dagis, förskolor och skolor. Det finns en stor och livaktig ungdomsrörelse som träffas varje lördag för egna aktiviteter. I en av "mina" församlingar, i Bagamoyo, finns också arbete för HIV-smittade mammor, med matlagnings och sy-kurser m.m.

På stiftsnivå arbetar kyrkan med frågor som Malaria och HIV, men också med ett skogsprojekt som drivs av bl.a Svenska kyrkan.

Ni får gärna kontakta mej om ni vill följa med och fira gudstjänst någon söndag. Jag kan också gärna fungera som "brobryggare" om ni som skandinavier önskar träffa en grupp ungdomar, en kör eller vuxengrupp etc. I kyrkan kan vi träffas som jämlikar, alla vi som bor i samma stad, men ändå i till synes helt olika världar."

1 Comments:

  • Hello Johan!

    I really like to read your blogg. Imagine how many readers You would have, if You wrote in english! Think about it.

    God bless!

    Joakim Johansson

    By Anonymous Anonym, at 17 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home