Johan i Moçambique

02 oktober 2006

Bröllop och begravning



Hej igen,
Idag har det regnat hela dagen och i går natt med. Det regnar även inne i huset fortfarande, men bara när det är skyfall. Vi går mot en regnperiod vad jag förstår med både värme och fukt. I sönags visade bilens utetermometer på 38 grader i skuggan! Idag har det dock varit rent kallt i jämförelse. Bilden längst ned till höger visar kyrkan där jag firade gudstjänst i söndags morse, i Maraquene, några mil norr om Maputo. Det var den helige Mikales dag och jag höll för första gången hela predikan på portugisiska! Hade inte tänkt det, men eftersom allt ändå skulle översättas till ronga tyckte jag att vi kunda hoppa över "mellanledet" med engelska. Efter gudtjänsten så var det fotboll mellan mina seminarister och ett annat teologiskt seminarium som ligger i Maraquene. Jag startade som optimistisk högerback, men kombinationen sol, värme och sandplan gjorde att jag orkadae vara kvar i matchen ca 12 minuter...

Jag har nu varit på min första begravning och mitt första bröllop här nere. Begravningen var i Maxaquene. Det var en av Padre Carlos bröder som hade dött mycket plötsligt i Malaria. Det blev extra tragiskt för familjen då han dog bara dagen efter det att hela släkten just varit på bröllop för hans dotter. Generellt sett tror jag att begravningar i Afrika är mer fyllda av lovsång än svenska begravningar, men det här var faktiskt en mycket dämpad gudstjänst med mer sorg än glädje. Största skillnaden från en svensk begravning var att det var många tal i kyrkan från olika anhöriga.

I lördags var jag bjuden på bröllop. Det var en diakon, Sérgio, som gifte sej med sin Anselma. Bröllopet bestod av tre sermonier. Kl 9 gifte dem sej i "Casa de casamento", alltså rådhuset,("Vigselhuset") . Därefter vidtog fotografering på olika ställen vid stranden. Som ni ser på en bild så fick jag den stora äran att skjutsa brudnäbbarna i min bil. Kl 13 ägde nästa högtid rum. Då var det dags för kyrkbröllop. Största skillnaden här var att gästerna gav sina presenter redan i kyrkan. Dessutom så ska bröllopet signeras av 5 personer. 2 vittnen, präst och paret själv. Detta gjordes både i kyrkan och i rådhuset. Tror inte det är så vanligt att göra som i sverige att orden är juridiskt bindande. I Sverige räcker det alltså med att makarna säger ja till varandra. Här ska det undertecknas.

Efter kyrkan så bar det iväg till festen. den var mycket annorlunda mot en svensk bröllopsfest. De hungriga gästerna, som inte ätit sedan frukost, slukade snabbt maten. Inga tal etc till paret. Däremot skar de tårta och matade varandra och dansade första dansen själva. Gästerna var tydligen inte så vana att se prästen dansa för det väckte stort jubel när jag bjöd upp till dans.

Apropå fest så var jag i söndags kväll på något som gick utöver det mesta. Telefonbolaget Mcel hade beachparty för att fira att sommaren är här! tiotusentals människor var på stranden hela dagen och hela natten. Den ena artisten efterträdde den andra och däremellan var det disco med dj. Vägen vid stranden var avstängd och den användes tillsammans med stranden och havet(!) som dansbana. Oerhört maffig tillställning. Har egentligen bara en kommentar: Oj!