Johan i Moçambique

12 april 2006


Har man sett! En bild! Tyvärr passar den inte till texten, men jag ville bara visa att jag nu kan använda min egen dator i mitt eget hus!!! Jag har inte flyttat in ännu, men har i alla fall ett kontor nu, vilket lär underlätta mitt arbete...
I dag var jag på korsvandring. 15 stationer i kyrkan. Jag reflekterade över två saker under denna vandring, förutom själva vandringens innehåll förstås...
1. Bilderna hängde snett. Jag frågade efteråt en person om varför de hänger snett och varför ingen verkar bry sig om det. Då svarade han att det är ju bilden som är viktig, inte hur den hänger. Intressant att jag tänkte på detta då det bevisar min svenskhet. I Sverige skulle jag nämligen inte bry mig om i fall tavlor hänger snett. Det är inte viktigt för mej men raka linjer och perfektionism på väggarna. Här var jag däremot säkert den enda som brydde mej!
2. Gregoriansk psalmsång och afrikansk dito är ganska lika och passar bra ihop. Under vandringen sjöngs både liturgiska hymner fran medeltiden blandat med afrikanska mer nya sånger. Vad har de gemensamt? Jo, det är skapade för att kunna sjungas accapela! De bygger på stämsång och upprepningar. Det blev en fin enhet!

Vill önska er alla en fin påskhelg! Imorgon ska alla präster här förnya våra prästlöften i en gudstjänst kl 11. ha det så bra!

6 Comments:

  • Glad påsk och Gott Nytt År! Nej jag är inte helt snurrig, det är faktiskt nyårsafton i Bangladesh idag, så ikväll blir det firande!

    Kram

    By Blogger linda, at 13 april, 2006  

  • Glad Påsk önskar jag dig, Johan! Aretha sa något om mjaaaooouuu när jag nämnde dig...jag antar att det betyder "Glad Påsk". Stor kram fårn både Aretha och mig!

    By Anonymous Anonym, at 13 april, 2006  

  • Hej Johan, önskar dig en god helg och en glad påsk. Känns bra att kunna läsa om din gärning over there

    Varma Hälsningar
    Harriette

    By Anonymous Anonym, at 14 april, 2006  

  • Kul att läsa om ditt liv ha en bra påsk önskar Helena o Karin Svanström köping

    By Anonymous Anonym, at 14 april, 2006  

  • Vad duktig du är som har lagt in en bild...undrar vad det är för träd du står under...
    Gott till maränger, eller?
    Glad påsk! Kram Malin i från Halmstad

    By Anonymous Anonym, at 14 april, 2006  

  • Hej johan jag var på din systers födelsedag, det var mycke trevligt.
    Och äntligen börjar den svenska våren ge sig tillkänna.....
    Lev väl
    Peter i Karlstad

    By Anonymous Anonym, at 16 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home