Johan i Moçambique

26 januari 2009

Åter i Rättvik

En temperaturskillnad på ca 55 grader mötte oss när vi kom upp till Rättvik! Från 35 i Maputo till -20 i Rättvik...

Nu börjar en ny och till viss del ny tid av mitt liv. Fidélia och jag bosätter oss i Rättvik och vi har nya händelser att se fram emot. Om allt går väl så kommer vi barn någon gång i tidig sommar. Vi har redan varit i kontakt med vården och kan bara konstatera att den fungerar väl i sverige! Läkare och sjuksystrar visar mer omsorg och har mer tid här än man kan drömma om i Maputo. Härligt att se! Problemet ed både polis och sjukvård i Mocambique är ju att den egna lönen förbättras bara genom att man "extraknäcker" med så många patienter och förbrytare som man hinner med på en dag.

Det är svårt att sammanfatta 3 år i Mocambique på ett blogginlägg. Jag vet inte än vad det är jag kommer att bära med mej och minnas av Mocambique i framtiden. Det får sjunka in och bearbetas lång tid framåt. Många var med på flygplatsen och vinkade av oss. Gästfriheten, värmen, tacksamheten, glädjen och artigheten är några exempel på vad jag kommer att bära med mej. Men också hur hårt många tvingas slita för att få livet att gå ihop, och hur det mot alla odds ofta lyckas gå i hop.

Det har varit tre väldigt rika år med bröllop som grädde på moset. Jag är glad över att jag bloggat regelbundet. Jag hoppas snart kunna sätt amej ned och läsa igenom vad jag gjort och upplevt!

Tack svenska kyrkan för förtroendet att åka ned till Mocambique och arbeta! Tack till Lebombostiftet för allt ni lärt mej och låtit mej var en del utav! Tack seminarister, vänner, familj och kollegor.

Till sist en bön om att mocambique ska utvecklas på ett bra sätt. Att fler ska få del av rikedomarna men att man bevaras från det värsta av den västerlänska s.k. kulturen.

5 Comments:

  • Välkomen hem
    skall till Berget på torsdag tittar nog in på Stifftis en sväng så se om du är där
    kram

    By Blogger Mådde, at 26 januari, 2009  

  • Vi här nere i Halmstad vill gratulera och hoppas att allt går bra. Elma får en ny kompis! Mvh Malin med familj

    By Anonymous Anonym, at 27 januari, 2009  

  • Hej! Har läst många av dina inlägg under flera år, mkt spännande har det varit. Det har varit som att ha sin egen lilla spion i landet som berättar vad som EGENTLIGEN händer, iallafall vad som har hänt just dig, och det har varit mycket värt. Någon dag kommer jag åka dit och jag försöker ha en så öppen bild som möjligt, har många positiva men även en del negativa fördomar om landet och staden. Tack!

    By Anonymous Anonym, at 28 januari, 2009  

  • Ser att du kommit tillbaks till Sverige och det tillsammans med fru och barn på gång. Det är bara och grattulera. Kanske var det när du vigde Johan o Anneli i Maputo tankarna väcktes???? Tack iaf för den hjälp vi fick med hälsningar mm. PS Johan o Anneli fick en son för ca 1 år sedan. MVH

    Thomas Svensson, Umeå

    By Anonymous Anonym, at 25 februari, 2009  

  • Lagom tills ni komemr hem åkte jag ut igen. Till Dominikanska republiken denna gång. Hoppas ni får det fint hemma! Kram

    By Anonymous Anonym, at 09 mars, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home