Johan i Moçambique

23 juli 2008

Utvärdering av fest

I söndags medverkade jag i gudstjänsten i Thlavane. De hade utvärdering av 100 års jubiléet som en del av gudstjänsten. De fanns en hel del intern kritik; folk som arbetat för lite, musiker som fått för lite uppskattning, varför blev mannen som höll upp en tältpinne under hela gudstjänsten aldrig avbytt?, etc etc. Jag kunde dock glädja dem med att för mej som utomstående så var 100 års jubiléet väldigt bra. I stort sätt så var de väldigt nöjda själva också. Efter gudstjänsten firades med mat. De delade på en get. Jag och Padre Elias fick äran att dela på huvudet! (...Nej. det är inte så gott, man är väl ovan med själva konsistensen...)

Elias tyckte dock om min predikan, som i stort sätt var en upprepning från föra söndagen om att inte låtan TV'n alltid stå på. Han beslutade att min predikan ska finnas med i den minnsebok om 100 års jubiléet som kommer att publiceras! Jag och Fidélia överlämnade också vår gåva till församlingen, ett fotoalbum med bilder från jubiléet.

För övrigt har jag just läst ut sista delen av Stig Larssons triologi om Millenium; Män som hatar kvinnor, Fliickan som lekte med elden och Luftslottet som sprack. Aldrig har jag streckläst så mycket bok på så kort tid. Rekommenderas varmt! Igår såg vi även DN-galan på TV. Skönt att se att ni har vackert väder där hemma!

cião!